HOŞGELDİNİZ

BAŞLARKEN

Facebooktaki borsa gruplarında yatırımcıların sürekli hacimsiz, yatırımcısını üzen, zarar eden, spekulatif hisseler hakkında dert yanması ya...

8 Ocak 2016 Cuma

HİSSE SEÇERKEN...

Hafta içi iş yoğunluğu ve portföy işlerinden dolayı yeni bir konu başlığı açamadık. Ama az da olsa yeni yatırımcı arkadaşlara bir şeyler katmak adına elimden geleni yapmaya devam edeceğim.

Kişisel gelişim kitaplarını bilirsiniz. Size mükemmel olduğunuzu söylerler. İçinizdeki cevheri keşfetmeniz gerektiğinden, asla pes etmemeniz gerektiğinden bahsederler. Bu tarz kitapları okuyup motive olur insanlar. Ama o motivasyon kısa sürer ve insan tekrar eski yaşam stiline geri döner genellikle. Bu blogda da amacım kişisel gelişim kitaplarında olduğu gibi yeni yatırımcıları mümkün olduğunca motive etmek ve onlara doğru bildiğim gerçekleri anlatmaktır. Kişisel gelişim kitaplarından farklı olarak bu motivasyonun bozulmasının önüne geçmek için elimden geleni yapacağım.

Baştan beri blogda yazdığım yazılarda belli şeyleri anlatmaya çalışıyorum. Bunlar trendlerin ne derece önemli olduğu, bir hissenin gitmesi için karlılık veya karlılık adına bir beklentinin olması gerektiğini, işlem yaparken stoploss kullanılmasını, temeli doğru olmayan binanın ne kadar güzel yapılırsa yapılsın yıkılacağını veya çatlayacağını anlatmaya çalışıyorum.

Blogu açtığım 2 haftalık sürede sekiz bin üzeri tıklanma gördü. Ancak yazıların ayrı ayrı tıklanmasına bakınca balık tutmayı öğreten yazıların doğru düzgün tıklanmadığını görüyorum. Bunu facebook aracılığıyla gelen mesajlarda da görüyorum. Çünkü ısrarla zarar eden firmaları soruyor yatırımcılar. Sektörel olarak çimento şirketlerinin karlılığında düşüş var o sektöre yatırım yapmam diyorum, ısrarla çimento soruluyor. GYO ların içine ALGYO dışında takip ettiğim yok diyorum. İlk defa duyduğum GYO lar soruyorlar.

Galiba beni mükemmel bir borsacı sanıyor insanlar. Şunu söylemeliyim, mükemmel bir borsacı değilim. Hatta eminim benden daha çok bilgili kişiler burayı okumaktalar. Borsa hakkında bir kaç karalama yaptığım için üstün analiz yeteneklerine sahip bir borsacı olacak halim yok. Benim derdim yatırımcıya strateji kazandırmak..

Hep derim 90 model şahin taksi alırken bile boya var mı değişen var mı diye soran insan neden binlerce lira yatırdığı hisse hakkında azcık da olsa araştırmaz. Hatta futbol maçlarına 3 5 liralık bahis oynarken bile kaç gol atmış, kaç gol yemiş diye bakıyor herkes. Ama hissede bu durum yok. Facebook üzerinden gelen onlarca soru içinde bir kişi de sormadı ki ya şu hisseyi alacağım bilançosu nasıl sence, ya da grafiği nasıl sence diye. Herkes aldıktan sonra bu soruyu soruyor. Eskiden ben de bu şekilde yatırım yaparken şimdi bu sorular bana o kadar anormal geliyor ki...

Borsa da yatırım yapacaksanız ve hiç bir şey bilmiyorsanız bile basitçe şunu uygulayın. Kendinizi bir araba alacak kişi olarak düşünün ve bu araba da alacağınız hisse olsun. Önce nelere bakarsınız? Araba piyasası ucuz mu pahalı mı? Alacağım araba tutuluyor mu acaba? Sonra alacağınız araba da değişen ya da boya var mı orjinal mi ona bakarsınız? Sonra sıkışıp satsam hemen satabilir miyim? Ya da satarsam çok zarar ettirir mi? Arabanın yakıtı ne? Çok yakıyor mu? Tüm bunlara bakarsınız..

Hisse alırken de tıpkı araba alırken yaptığımız gibi sektörden başlayıp hisseye gitmeliyiz.

Piyasa nasıl: 2015 başından beri düşüş trendinde ve hala trend kırılımı yok. Kaç gündür aynı destekten dönüyor ve yukarı da çıkamıyor. Yükselemeyen piyasa daha düşecek demek ki. Yurt dışı gelişmeler olumsuz. Dolar yükseliş trendinde. Jeopolitik riskler var. Büyüme geçmiş yıllara göre dünyada yavaş. Faizler yüksek. Emtia ucuzluyor ve emtia geliri olan ülkelere ihracat azalıyor.. Tüm bunlara bakınca piyasanın daha da aşağılara gideceği belli. Bunu bilirken endeks ile hareket eden şirketlerin hissesini almak bile bile lades değil mi? Destek noktasından olacak tepkileri değerlendirme dışında (destek kırlımı stoplu) endekse bağımlı yatırım yapmanın mantıklı tarafı nerede acaba...

(Sektör)Tutuluyor mu?: Bistin bu sene en iyi performansa sahip sektörü belli. Bu sektör hisselerinin karlılığında ki artış belli. Bilişim ve teknoloji hisseleri açık ara en iyi kazandıran sektör. Metal, banka, ulaştırma, taş toprak  bu sektörler endeks ile beraber düşüş trendinde devam ediyor. Yani tutulmuyorlar. Nasıl tutulmuyor diye bazı marka arabaları almıyorsanız bu ayı piyasasında da almayacaksınız ki zarar etmeyiniz. 2015 ocak ayında 1 senelik bu düşüş trendinde ki sektörlere yatırım yapanların özellikle metal sanayisine kayıpları büyük boyutlara ulaştı. Trend dönene kadar ve tepki yükselişleri hariç benim bu sektörlere özel beklentisi olan ve karlılığı belirgin derece artan şirketler dışında yatıracağım para olmaz.

Hisse: Tıpkı arabayı inceler gibi. Ne iş yapıyor? Sektöründe rekabet durumu ne? İş beklentileri ne? Sahibi kim? En önemlisi yaptığı bu işten para kazanıyor mu? Karlılığı ne durumda? Artıyor mu? Tüm bunları tek tek incelemek gerekiyor. Altını çizerek tekrar söylüyorum.. Belki binlerce kez söyleyeceğim karlılık var mı kesinlikle bakın. Bazı firmaların milyonlarca borcu var ve zarar ediyor hala. Bu şekildeki şirkete yatırım yapma cesaretini kendinde bulanlar var. Blogda bazı tablolar koydum. Sizde araştırın karlılığı ödenmiş sermayesine göre artan şirketlere bakın yatırımcısına kazandırmış mı, kazandırmamış mı?

Teknik: Bu duruma kadar gelen hissede teknik analiz çalışır. Bu hafta aslında bunun örneğini de yaşadık beni takip edenlerle. Mesela DESPC-DENCM-DGATE-LKMNH-PKART gibi hisselere ait grafikler paylaştım. Teknik formasyonlarınıyla alım verdik. Bunlardan PKART dışında yanıltan olmadı. Onunda terse yatırmasına rağmen teknik olarak olması gereken düşüşü yapamadı. Diğerleri
DESPC: 2,95-2,30
DENCM: 11,50 - 14,50
LKMNH : 2,48-2,70
DGATE : 15,60-16,30 bu marjları yakaladı. Çok büyük bir kazanç değerlendirebilene.. Neden bu hisseler yanıltmadı? Çünkü bunların hepsinde karlılık ve beklenti var. Aynı zamanda tüm bu marjlar piyasa şelale olurken yakalan marjlar. Bu ayrıntıya dikkat etmek lazım arkadaşlar... Kazanmanın koşulu belli. Temel olarak sağlamlık şart ve buna basit bir teknik analiz yeterli. Çizdiğim grafikten de çizimlerimin ne kadar basit olduğunu görmüşsünüzdür.

Gelelim gün içi al satlara. Al sat için temeli sağlam ama karlılık acısından zayıf şirketlerin teknik olarak olumlu formasyonlarını yakaladığımda  da grafiklerini koydum. Benim hisselere sığ diyenler. Acaba DİTAŞ ta yakaladığım formasyonun %30 getiri sağladığını, ZOREN deki benzer formasyonunun stop olduğunu görmüyorlar mı? Demek ki kademeler temeli sağlam şirkette pek bir şey ifade etmiyor. Kimse az bulunan kıymetli malını kaptırmak istemiyor.

Aldığım eleştirilerden biri de seçtiğim hisselerin bazılarının primli olduğu yönünde... Bence ucuzlar bile... DENCM in halka arz fiyatı 18 lerde, PKART 2004 de 3,20 civarından halka arz olmuş mesela. DESPC sektör F/K ortalamasının altında F/K ya sahip. DGATE de 9 aylık kar geçen seneki karın iki katı. Kimse kusura bakmasın bana göre ucuzlar. Ucuz diye GUBRF yi 6 lardan maliyetlenen arkadaşlar da var. Bu duruma ne diyecekseniz. Ben ucuz kaldı diye hisse alma mantığına zaten karşıyım. O nedenle bu eleştirileri kabul etmiyorum. 

Yazının sonuna gelirken vermek istediğim mesajı almıştır herkes umarım. Meselenin özü budur. Endeks beklentimizin kötü olduğu ilerleyen haftalar da temeli sağlam şirketler yol almaya devam edecektir yine. Sadece doğru yerden alım yapacak kadar çizgi çizebilmek yeterli.

Saygılarımla...

Bir sonraki yazı : 

PİYASADA FİYATLAMALAR VE MOMENTUM INVESTING





12 yorum:

  1. Değerli bilgileri, Üşenmeden bizimle paylaştığınız için teşekkür ederim. Devamını da dilerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sağolun. elimden geldiğince devam edeceğim. saygılarımla...

      Sil
  2. Birşeyi merak ettim, Borsacı Selamı ile Adem Teke aynı kişi mi, farklı kişiler mi

    YanıtlaSil
  3. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  4. YENİ BAŞLADIM İKTİSAT MEZUNUYUM OKULDA ÖĞRETİLMEDİ BÖYLE ŞEYLER :) takip ediyorum sizi yazılarınızı ve bende sizin gibi analiz ler yapmak istiyorum önerebileceğiniz kitaplar varsa kendime bişeyler katmak isterim yoksa sizi takip etmem yeterli mi dir ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. valla ben eğitim almadım. kurcalayarak kendime göre işlem yapıyorum.. basitçe internette yazılar okuyarak başlayabilirsiniz..

      ama buradaki yazıları okursanız nasıl hisse seçeceğiniz hakkında fikir verir.

      Sil
    2. Teşekkür ederim :)

      Sil
  5. YENİ BAŞLADIM İKTİSAT MEZUNUYUM OKULDA ÖĞRETİLMEDİ BÖYLE ŞEYLER :) takip ediyorum sizi yazılarınızı ve bende sizin gibi analiz ler yapmak istiyorum önerebileceğiniz kitaplar varsa kendime bişeyler katmak isterim yoksa sizi takip etmem yeterli mi dir ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ayrıca youtube de eğitim videoları var onları da izlerseniz teknik analiz konusunda yardımcı olur

      Sil
  6. DGATE 15,60- 16,30 marjları nasıl yakaladı acaba ? Kağıt şu anda 4,82 merak ettim...

    YanıtlaSil
  7. Hocam böyle bilgilendirmelerin devamı gelecekmi?

    YanıtlaSil